Hur agerar olika generationer på nätet?

Publicerad:
2023-11-20

Skrivet av:
Malin S.

Hur agerar olika generationer på nätet?

Det finns flera aspekter som påverkar hur dina kunder agerar på Internet. Beteendet varierar naturligtvis mellan olika individer och de unika skillnaderna påverkas av teknologisk utveckling, socioekonomiska faktorer, kulturella skillnader i kombination med individuella preferenser, erfarenheter och livsstilar. Men utifrån vilken generation dina potentiella kunder tillhör så finns det även gemensamma drag som man bör ta i beaktande om man vill hitta rätt sätt att bemöta sina kunders behov.

Låt oss ta en titt på vad som särskiljer hur respektive generation beter sig och använder Internet. Det kan ge dig svar på hur du ska bemöta olika generationer på nätet och vilka skillnaderna är som kan påverka olika individer fram till att ta ett köpbeslut?

Baby Boomers - födda 1945-1964

Baby boomers är den generation som har upplevt den största ekonomiska tillväxten i modern tid. De är väl inte direkt uppvuxna med Internet, så Internetanvändningen är oftast lite mer begränsad och fokuserad till att använda e-post, enklare webbsurfing och möjligtvis sociala medier som Facebook. De är även relativt försiktiga med att dela personlig information online och kan vara oroade över integritetsfrågor.

Köpbeteende på nätet

Baby boomers har ett starkt fokus på kvalitet och pålitlighet, och har ofta en stark lojalitet gentemot befintliga varumärken och föredrar att handla hos företag de har erfarenhet av. De är i stort lite avogt inställda till att handla online vilket gör att de hellre väljer att handla i fysiska butiker. Där söker de ofta interaktion med försäljare och värderar personlig kundtjänst högt. Recensioner och rekommendationer från nära och kära kan ha stor påverkan på deras köpbeslut, vilket spelar större roll än att försöka hitta bästa priset på en vara.

Generation X - födda 1965-1980

Generation X (Gen X) är den generation som har upplevt den största teknologiska förändringen under sin livstil i samband med övergången från ett analogt till digitalt samhälle. Gen X är de tidiga användarna av Internet och har anpassat sig väl till den digitala tekniken. De använder Internet, gärna via sina datorer, för att söka information, kommunicera via e-post och delta i sociala medier. De är kända för att ha ett starkt fokus på arbete och karriär, därför används ofta Internet för arbetsrelaterade uppgifter och online-utbildning.

Köpbeteende på nätet

Gen X är relativt bekväma med shopping online och kan vara lojala mot e-handelsplatser som de har använt tidigare. Gen X väljer oftare tydliga och ärliga varumärken, och är intresserade av att hitta unika produkter och erbjudanden som passar deras specifika behov och preferenser. Samtidigt prioriterar man gärna kvalitet och funktionalitet framför pris. De jämför gärna priser och produkter på Internet innan de fattar ett köpbeslut. Det är inte ovanligt att de efter att ha hittat produkten online väljer att besöka fysiska butiker för att utföra köpet.

Generation Y (Millennials) - födda 1981-1996

Millennials är den första generationen som växte upp i en globaliserad värld och med Internet. Därför är de  mycket skickliga inom digital teknik och är stora användare av sociala medier, e-handel och streamingtjänster. I dessa forum delar man med sig mycket av sitt liv online och lever gärna stora delar av sitt liv via mobilen. Genom att vara mer engagerade i aktivism och samhällsfrågor via internet har de även ett mer internationellt perspektiv.

Köpbeteende på nätet

Millennials gör ofta flertalet av sina köp online, och utnyttjar även Internet för tjänster som matleverans och ride-sharing. Företag med starka varumärken och som erbjuder en smidig mobilupplevelse har en fördel när de försöker nå millenniegenerationen. De växlar gärna mellan olika digitala kanaler och enheter då det är viktigt att kunna shoppa hur, när och var de vill. Trots att Millennials är prismedvetna så är det viktigt att söka efter autenticitet och hållbarhet i sina köpbeslut. Detta hittar man via rekommendationer från sociala medier, influencer-marknadsföring samt via recensioner och produktinformation online.

Generation Z - födda 1997-2009

Generation Z är den första generationen som helt har vuxit upp i en uppkopplad värld. De gör att de är ännu mer digitalt kunnig än millenniegenerationen och är ofta uppvuxna med smartphones och sociala medier från en tidig ålder. Gen Z uttrycker ofta sig själva och sina åsikter online och använder Internet som en plattform för det mesta i livet. De är duktiga på att skapa och konsumera snabbt och kort innehåll, som exempelvis videor på TikTok. De är vana vid att ha tillgång till information och kommunikation dygnet runt och förväntar sig snabba svar och lösningar. Tar det för lång tid söker sig Gen Z snabbt vidare.

Köpbeteende på nätet

Gen Z är uppvuxna med e-handel och använder gärna olika digitala plattformar för shopping, främst i mobilen. Deras konsumentbeteende är starkt påverkat av deras önskan om personlig anpassning, autenticitet och hållbarhet. Köpbesluten påverkas därför ofta av sociala medier men de är även ofta prismedvetna och söker efter erbjudanden och rabatter online. Ett onlineköp bör gå snabbt och vara enkelt och man väljer ofta att använda mobila betalningsmetoder.

Generation Alpha - födda 2010-2024

Generation Alpha startar samma år som Instagram ser dagens ljus. De individer som är födda under Alpha-generationen är fortfarande för unga för att man har kunnat påtala några specifika kännetecken i deras webbanvändande och köpbeteenden. Men denna generationen kommer att bli den första som kommer att vara ständigt uppkopplade. Många födda under denna generation kommer redan att finnas online och ha egna konton på exempelvis sociala medier som hanterats av deras föräldrar under deras uppväxt. Redan nu pekar mycket mot att Alpha-generationen kommer att bli den största generationen någonsin och som vuxen kommer individerna att bli mer mobila, sociala och globala än vad någon annan generation tidigare varit.

Skiljer sig olika generationer åt på nätet?

Kom ihåg att detta inte är ren fakta utan det är endast generella observationer och att det är stor variation inom varje generation. Dessutom så förändras dessa skillnader med tiden när teknologin och samhället utvecklas. Men trots det så finns det tydliga gemensamma faktorer som påverkar olika generationers beteenden på nätet. Som företag kan det därför vara viktigt att ta hänsyn till dessa skillnader när man utvecklar sin webbutik och anpassa sina marknadsföringsstrategier och produkter om man vill rikta in sig till individer inom olika generationer.

 

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp